När det blir helg vill man kanske äta något lite extra gott! Sen jag ändrade min kost i somras har jag blivit mer öppen för att testa på nya saker i matväg (även om jag har en viss kärlek till gröt, som både är enkelt att göra och vänligt för studentkassan haha) och nu i helgen har jag gjort lite olika veganska, sockerfria (förutom det naturliga sockret som finns i frukt och bär) och glutenfria saker i köket.
 
Igår (lördag) ville jag testa att göra sötpotatischips och det var hur enkelt som helst även om det tog väldigt lång tid. Gott och krispigt blev det iallafall.
 
 
I lördags kväll gjorde jag och min pojkvän pumpasoppa på butternut squash (som tydligen är en frukt egentligen men går under namnet squash och anses vara en pumpa på vissa ställen) och den blev hur god som helst! Ingen av oss hade ätit pumpa innan så vi visste inte alls vad vi skulle förvänta oss, men ack så gott det blev!
 


Idag gjorde jag granola (rostad müsli) och åååh, den är så god. Även om jag gör min sockerfri så är det nästan som godis för mig och den går alltid åt jättefort. Som tur väl är är den jätteenkel att göra och man kan ha i lite vad man själv känner för.
 
 

Jag testade också att göra "banana bread" eller banankaka vilket blev gott men det var lite klurigt att veta när den var klar. Även denna var lite tidskrävande men det var såklart värt det ändå.
 



Sist men inte minst gjorde jag något som kallas nicecream eller nanaicecream vilket är en sorts glass (som sorbet) gjord på huvudsakligen banan. Jag har länge varit en stor glassälskare men äter inte så mycket "vanlig" glass längre och tycker att detta är det bästa alternativet jag hittat. (På bilden ser det ut som chokladglass men det är faktiskt spirulina som gjort det så mörkt)
 

Eftersom jag är jättedålig på att följa recept, för att jag gillar att testa mig fram, så har jag inte riktigt följt något recept till punkt och pricka. Vill ni ha reda på något recept så hojta till, dock har pumpasoppan och banankakan länkar till de recepten jag utgick ifrån om ni klickar på bilderna! 
 
Tack för att ni läser! Kram
glutenfritt, godsaker, mat, sockerfritt, veganskt,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej